مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22116 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

بي تفاوتي نسبت به مسائل معنوي را چگونه مي توان درمان كرد؟
بي تفاوتي نسبت به مسائل معنوي و ديني عوامل متنوع و متعدد دارد و در مجموع گاه يكي و يا چندين عامل موجب مي شود تا اين حالت بروز كند در اين جا به برخي از آن اسباب اشاره مي كنيم تا خود با مطالعه در زندگي شخصي خويش به علت آن پي بريد. و آن را از مسير تكامل كنار زنيد. 1- بي اهميّت تلقي نمودن مسائل اخروي و ديني و آنها را فاقد نقش و تأثير در زندگي دنيوي و اخروي و سعادت و خوشبختي دانستن، راه جبران اين نقص آن است. به كتب زير در كنار كتاب هاي ديگر مراجعه كنيد: الف. نردبان آسمان، نوشته اكبر اسدي، (از آيةالله بهاء الديني) ب. سلوك معنوي، نوشته اكبر اسدي، (از آيةالله بهاء الديني) 2- اشتغال ذهني و فكري شديد و ايجاد دلمشغولي به امور پراكنده به خصوص امور اخروي سراسر زندگي را پر مي كند و موجب مي شود كه فرصت تفكّر در امور معنوي و انجام آن ها را نداشته باشد. هميشه احساس خستگي نمايد. 3- توجه مستمر به اينكه در محضر حق هستيد عامل اساسي در كسب توفيق است، اگر آدمي هميشه احساس حضور در محضر حق را داشته باشد هرگز گناهي را مرتكب نمي شود و با توجه زندگي مي كند. و اين خود توفيق لحظه به لحظه را روزي انسان مي نمايد. 4- علت يابي توفيقات گذشته: خوب تأمل كنيد چرا قبلاً چنين نبوديد آيا تغيير محيط علّت بي تفاوت شده است؟ آيا دوستان اين بي تفاوتي را دميده اند؟ آيا نرسيدن به آرزوي خاصي و احساس شكست از آن ناحيه شما را بي تفاوت كرده است؟ و دهها عامل ديگر كه هر كدام را خود بايد دقيقاً وارسي كنيد تا علّت بي تفاوتي كنوني شما كشف گردد. 5. برنامه ريزي و نظم: گاهي در هم ريختن نظم انسان را بي حوصله و سر در گم و بي تفاوت مي سازد از اين رو برنامه ريزي و نظم داشته باشيد. 6. فكر در مرگ: اگر بي تفاوتي شما شديد است روزي چند دقيقه در مكاني خلوت واقعيت مرگ و رفتن از دنيا و نياز به توشه آخرت را در دل خود با فكري عميق جا بيندازيد و اگر آن قدر زياد نيست حداقل هفته اي يك بار نيم ساعت را به اين فكر اختصاص دهيد مخصوصاً اگر اين فكر در خود محيط قبرستان باشد. 7. تغيير رژيم غذائي: غذاهاي سنگين و پر انرژي در شب و يا برخي غذاهاي ناپاك مانع مي شود.. در غذا خوردن و آداب غذا خوردن بيشتر از قبل دقت كنيد. 8. درخواست و توسل: از خداوند تعالي بخواهيد و به ائمه معصومين(ع) توسّل جوييد تا اين بي تفاوتي را از شما دور سازند اگر خود حال درخواست و توسل را نداريد در مجالس توسل عمومي شركت كنيد. 9. توبه از گناهان گذشته: گاهي اوقات علت توفيق نيافتن گناهاني است كه مرتكب شده ايم همانگونه كه در روايات به آن اشاره شده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.